0 - 5 měsíců | nereagování na zvukové podněty |
4 - 18 měsíců | obtížně přijímá potravu |
12 - 18 měsíců | nenapodobuje zvuky mluvené řeči, nerozumí jednoduchým pokynům |
3 roky | velmi malá slovní zásoba, neužívá jednoduché věty |
3,5 - 4 roky | zcela nesrozumitelná mluva, sotva lze postřehnout několik správně utvořených hlásek, časté a nápadné chyby ve skloňování a časování slov |
4 - 5 let | chybná artikulace sykavek (c,s,z,č,š,ž,ď,ň, K,G,CH,H,D,T,N) |
5 - | přetrvává chybná artikulace hlásek L, R, Ř |
ihned | při koktavosti, vrozených rozštěpových vadách, huhňavosti, zatížení rizikovými faktory v osobní a rodinné anamnéze |
Vývoj řeči: stadia vývoje řeči se dělí na přípravné období a na vlastní vývoj řeči.
Přípravné období probíhá v prvním roce života. První komunikační projev je křik, je
reflexní, zhruba po šestém týdnu je citově zabarvený. Toto období se nazývá broukání.
Plynule navazuje pudové žvatlání – dítě si hraje s mluvidly a doprovází to hlasem.
Mezi 6 a 8. měsícem nastává období napodobujícího žvatlání. Zapojuje se vědomě sluchová
a zraková kontrola, dítě začíná napodobovat hlásky mateřského jazyka. Okolo 10-12 měsíce
nastupuje stadium rozumění řeči, začíná se projevovat chuť dítěte komunikovat. V roce
nastupuje vlastní vývoj řeči, první slova bývají jednoslabičná až dvouslabičná, zpočátku
tvořená opakováním stejných slabik. 18 měsíců – spojování dvou slov, ve dvou letech
tvoří jednoduché věty, stále se rozšiřuje slovní zásoba , užívá 200-300 slov, osobní zájmena.
Ve třech letech tvoří věty, objevují se otázky „co je to?“ „ proč?“, začíná si osvojovat
gramatickou stavbu vět. Ve čtyřech letech dochází ke zpřesnění slovní zásoby a gramatické
stavby mateřského jazyka, recituje básničku, umí vyprávět. Od 4. roku začínáme sledovat
schopnost vyslovovat jednotlivé hlásky. Zároveň v tomto období dítě prochází kritickým
údobím mluvené řeči. Zná již velké množství slov, mnoho jich však nedovede vyslovit,
jak by chtělo. Rychlost jeho vyjadřování zaostává za přívalem myšlenek. Kolem 5. roku
by měl být vývoj řeči ukončen, v 6.letech chápe složité děje, má velkou slovní zásobu,
artikulace je kompletní.